reklama

Revitalizácia krajiny – dlhodobý enviromentálny a sociálny program

Uvedomujem si, že napísaním tohto článku sa zapájam do veľmi kontroverznej diskusie, ktorú mám možnosť sledovať na internete. Považujem to však zároveň za svoju povinnosť, pretože vo volebnom programe SDKÚ-DS 4×4 riešenia pre vidiek sme zaradili v kapitole 1 aj bod 1.4 s názvom „Prispejeme k riešeniu následkov klimatických zmien".

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

So značným sebazaprením som si prečítal obsiahly blog p. exministerky Tomanovej zaoberajúci sa touto problematikou, ktorý je prešpikovaný množstvom paragrafov a šokujúcich zistení. Keďže v článku som nenašiel odvolávku na externú konzultáciu publikovaného textu, musím vysloviť „uznanie" autorke za vysoko erudované až brilantné zvládnutie tejto odbornej problematiky (možno sa mýlim a niekto usilovný, kto sa možno chce stať nejakým vysokým funkcionárom v prípade víťazstva strany SMER vo voľbách, sa pousiloval a autorke vypomohol).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aby som sa vyhol zbytočným polemikám, ako aj predčasným záverom urobeným na základe sprostredkovaných informácií, vybral som sa do terénu a pozrel som sa na vec osobne. Pozrel som si niekoľko hotových diel, zúčastnil som sa tzv. „vodnej" konferencie v Kružlovej v okrese Svidník a hovoril som s viacerými starostami, pričom som sa sústredil najmä na starostov za stranu SMER-SD. Musím konštatovať, že sa nenašiel ani jeden starosta, ktorý by mal k predmetnému programu Vlády Ivety Radičovej výhrady. Starostovia oceňovali nielen skutočnosť, že projekty boli finančne kryté, ale aj to, že získali kompetencie rozhodovať o tom, že si mohli v procese verejného obstarávania vybrať zhotoviteľov, že oni sa rozhodovali čo budú vo svojom katastri riešiť a budú za to aj niesť zodpovednosť. Starostovia sú ľudia, čo poznajú vlastný kataster a oni zadávali projektantom priamo v teréne miesta odkiaľ hrozí zaplavovanie ich obce bahnom, štrkmi, konármi a celými kmeňmi stromov. Hovoril som aj s viacerými občanmi rómskeho pôvodu, ktorí boli priamymi aktérmi týchto prác a naozaj len osobné stretnutie môže potvrdiť emocionálnosť takéhoto zážitku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ocenil som, že na spomínanej konferencii v Kružlovej sa zúčastnili aj predstavitelia Slovenského vodohospodárskeho podniku, ako aj štátnych orgánov životného prostredia a lesného hospodárstva. Vypočul som si veľmi kontroverznú diskusiu medzi starostami a predstaviteľmi spomínaných inštitúcií, z ktorej vyplynulo, že SVP nemá dostatok finančných prostriedkov na vybudovanie plošnej protipovodňovej ochrany. Na druhej strane starostovia namietali, že stavby realizované SVP sú predražené, do svojho katastra po mnohoročnom čakaní získajú nanajvýš jednu takú stavbu a potom, čo čert nechce, dážď padne v druhej doline a dedina je opäť zaplavená a majetok občanov je zničený, ako sa to stalo napr. v Turčeku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri prehliadke už vybudovaných diel som videl aj v médiách a odbornou verejnosťou sprofanované drevené prehrádzky, s ktorými mám (musím sa priznať) aj ja čiastočný problém. Na druhej strane, v prírode si takéto prehrádzky budujú napr. bobry a nemajú na ich výstavbu ani stavebné povolenie, ani projekt podľa predstáv človeka a nikomu nemusia predkladať ani EJA. Videl som však vybudované a vysoko stabilné a účinné zasakovacie pásy, ryhy a jamy na poliach a lúkach, obnovené medze, drevené odrážky na lesných a poľných cestách. Videl som aj drevené a kamenné prahy a stupne v stržiach, ktoré vybudovali naši predtým nezamestnaní spoluobčania tak, ako to videli v knihách, na internete, alpských krajinách, v Škandinávii a osobitne v Česku a Nemecku. Tam sa takéto zariadenia pod kuratelou štátu a samospráv budujú dodnes, lebo tam vlastníci pozemkov nestratili zdravý rozum. V týchto krajinách drobné melioračné opatrenia a stavby na zveľaďovanie krajiny rastú ako huby po daždi, bez obštrukcií štátnych podnikov spravujúcich lesy a vodné toky, tak ako je to na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetkým, ktorí majú pochybnosti odporúčam osobnú návštevu vybudovaných diel a samozrejme, ak sa vyskytujú pochybnosti o transparentnosti týchto procesov, treba ich neodkladne prešetriť.

Časť predvolebného programu SDKÚ-DS zameraného na riešenie následkov klimatických zmien zahŕňa tieto body:

  1. Budeme podporovať premyslené preventívne opatrenia - zachytávanie vody v krajine, na poľnohospodárskych pozemkoch (podrývanie pôdy), revitalizáciu lesov.

  2. Zameriame sa na včasné odstraňovanie následkov živelných pohrôm (záplav, zosuvov pôdy, veterných smrští).

  3. Využitím prostriedkov z Európskeho sociálneho fondu a prostriedkov zo štátneho rozpočtu vytvoríme zhruba 30 000 trvalých a sezónnych pracovných miest pri výstavbe preventívnych protipovodňových opatrení a riešení ekologických problémov a dopadov klimatických zmien.

Ilustračné foto:

Ján Golian

Ján Golian

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Odborne sa profilujem v oblasti rozvoja vidieka, obnoviteľných zdrojov energie so zameraním na energonosiče II. generácie a diverzifikáciu poľnohospodárstva.(Facebook) Zoznam autorových rubrík:  Rozvoj vidieka

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu